Werners är en importör och restaurangleverantör som i nära relation med sina kunder jobbar med kvalitativa och unika livsmedel såsom tryffel, caviar, Valrhona choklad, desserter, kryddor, olja, vinäger och mycket mer.

    Verksamheten bygger på att med passion och innovation förmedla kunskap och inspiration inom gastronomi.

    Werners Gourmetservice grundades 1990 av Claes Wernersson och Stefan Carlsson, som förverkligade sin idé om att starta ett företag med import och försäljning av kvalitativa livsmedel till de matintresserade hemmakockarna. Det började med ett litet men noga utvalt sortiment av franska produkter. Bland annat produkter som Roger Vergé använde på krogen Le Moulin de Mougins.

    Snart förstod Claes och Stefan att kunderna inte var privatpersoner det var kockar och köksmästare som sökte sig till företaget. Affärsidén ändrades och sedan dess har Werners vuxit sig allt större.

    Under 2003 befann sig Werners i ett vägval om hur bolaget skulle utvecklas varpå Claes Wernersson slutade och Lars Molitor gick in som delägare och VD. Året efter kom Jonas Martinsson in som tredje delägare. Tillsammans satte denna trio en ny vision och affärsplan som inbegriper att stor kraft läggs på utbildning, inspiration och information om nya tekniker, såväl som klassisk smaksättning till matkreatörer runt om i landet. I åren som följt har sortiment samt omsättning femfaldigats genom introduktion av nya kryddor och smaksättare, säker tillgång på delikatesser som tryffel och caviar och spännande sortiment från nya leverantörer såsom Sosa, Bindi, Valrhona och La Rose Noire m.fl.

    Denna produktportfölj behöver engagerade och kunniga medarbetare som dagligen snabbt kan lösa kundernas behov. Idag består Werners av drygt 60 medarbetare som alla vill och gör sitt bästa för att förmedla kunskap och inspiration till matkreatörer i Norden.

    I maj 2018 tog Werners sitt nästa steg i utvecklingen och välkomnade nya majoritetsägare, Orkla/KåKå.  Werners fortsätter verksamheten med samma namn, inriktning, människor och premiumprodukter precis som tidigare. Stefan Carlsson och Jonas Martinsson är kvar som rådgivare i Werners med Thore Svensson som VD.

    Målgrupp

    Kockar och konditorer är vår största målgrupp, men också många hemmakockar som även vill fylla sina skafferier med nya och spännande smakupplevelser. Huvudkontor och lager ligger i Skara, och sortimentet består av över 1400 lagerlagda artiklar. Företaget växer, utvecklas och omsätter idag över 180 Mkr. Verksamheten inbegriper inte enbart produktförsäljning utan erbjuder även utbildningar, inspirationsdagar och föredrag. Många av dessa aktiviteter tar plats i våra fantastiska lokaler i Skara som bland annat rymmer ett utbildningskök och matsal för upp till 120 personer.

    Vision

    ”Den ledande smakleverantören inom gastronomi”
    Denna vision har 3 dimensioner som stärker vårt varumärke, våra affärsrelationer och samtidigt ger tillväxt och förbättrad lönsamhet.

    Ekonomisk dimension; rätt produkt och tjänst för gourmeten i såväl restaurangen, konditoriet som hemmaköket.

    Social dimension; att ge nyskapande, inspirerande och lustfyllda smakupplevelser som förgyller måltiden och som bidrar till en bättre vardag såväl som fest.

    Hållbarhetsdimension; Att verka i linje med FN:s definition av hållbarhet på ett ansvarsfullt sätt med passion och respekt för individen och naturens tillgångar. För en utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov.

    Affärsidé 

    Werners målsättning är att alltid vara i frontlinjen när det gäller mat och matkultur. Vi har byggt relationer och skapat ett förtroende på marknaden genom att stå för vår affärsidé:
    ”I nära relation, förser vi gourmeten med kunskap, inspiration och smaker som förhöjer måltidsupplevelsen”.

    Vår värdegrund och företagskultur stärker oss och vi arbetar alla för att vara ett schysst företag, en schysst arbetsplats, en schysst samarbetspartner med schyssta värderingar. Att vara schysst är vår uppförandekod.